Hur TetraPak fick dubbelt så många orders

Hur TetraPak fick dubbelt så många orders

Bakgrund

Provförpackningar är viktiga säljverktyg för Tetra Pak. Men hur hanterar man på ett effektivt sätt ett brett sortiment av förpackningar i flera varianter, i kombination med ett stort antal beställningar från säljare i 150 länder? Här kommer Commerz och digital utveckling in i bilden.

Mejerier, juicetillverkare och andra företag som är i behov av bra och miljöanpassade förpackningar för flytande livsmedel. Provförpackningar är därför viktiga i säljprocessen. Uppgiften att ta fram och distribuera kundanpassade provförpackningar till säljare i fem världsdelar ligger på Tetra Pak Package Sample i Lund. En order kan innehålla allt från en enda till 2 500 produkter.

Utmaningen för Tetra Pak Package Sample ligger dels i att hantera hela sortimentet, alla varianter och externa tillbehör, dels i att se till att rätt säljare i rätt land får rätt provförpackningar inom önskad leveranstid.

Utmaning

Uppdraget var att utveckla en konfigurator i Tetra Paks intranät; en intern webbshop för provförpack­ningar. Första steget vara att ta reda på vilka behov och önskemål Tetra Pak Package Sample och användarna hade. Sedan tog arbetsgruppen fram ett förslag på hur flödet kunde se ut – från inloggning till beställning. Därefter byggde Commerz systemutvecklare lösningen.