En B2B E-handel som accelererar tillväxt åt Beans In Cup

Man kom fort fram till att en webbkund inte bara spenderar mer pengar per köp utan även handlar oftare och är mer lönsam för Beans In Cup. Genom att lyfta över en stor del av försäljningen av förbrukningsvaror från lokala säljare till webben, kunde man också enklare arbeta med sortiment, standardisera priser och samordna frakter enklare.

Bakgrund

Beans In Cup levererar kaffe till arbetsplatser och med löftet om det godaste kaffet på jobbet och närvaro över hela Sverige, har de lyckats etablera sig väl på en annars konkurranssatt marknad. Beans In Cup tillväxt har både varit organisk men ofta genom uppköp av mindre aktörer med god lokal kännedom. Det har bland annat satt stor press på IT-infrastrukturen och logistiken. Deras affär består både i själva kaffemaskinerna och i förbrukningsvaror så som kaffe, te, kakor till arbetsplatsen. De har flera försäljningskanaler och lager utsprida över hela landet. IT-landskapet är spretigt och personalen jobbar i många olika system där informationen finns på olika ställen vilket både är ineffektivt och osäkert.

Utmaning

Beans In Cup lönsamhet hänger till stor del på kaffet till maskinerna. Affären bygger på att kunderna ska konsumera fler produkter till sina maskiner så som kaffe, te, kakor och andra tillbehör. Utmaningarna ligger i att kunna öka försäljningen per kund, enklare arbeta med sortimentet och skapa en bättre helhetsupplevelse kring kaffe på jobbet.

Värde

Man kom fort fram till att en webbkund inte bara spenderar mer pengar per köp utan även handlar oftare och är mer lönsam för Beans In Cup. Genom att lyfta över en stor del av försäljningen av förbrukningsvaror från lokala säljare till webben, kunde man också enklare arbeta med sortiment, standardisera priser och samordna frakter enklare. E-handeln som även kom att bli ett internt orderläggningssystem medförde också i att personal numera kan arbeta i ett enda system, arbeta på ett gemensamt sätt och arbeta både snabbare och effektivare.

Lösning

Beans In Cup insåg att enda vägen framåt är via en E-handel. Den skulle komma att vara fullt integrerad mot deras affärssystem och för att möta utmaningen byggde Commerz tillsammans med Beans In Cup en lösning där:

  • Kunder kan logga in och se sina unika priser baserade på kundavtal.
  • Kunder som finns på flera platser i landet kunde beställa till sig själv och logistiken optimerades därefter.
  • Kunder kan handla återkommande vanliga produkter och Beans In Cup kan introducera nya produkter i sitt sortiment.
  • Beans In Cup kan aktivt arbeta med kampanjer.
  • Servicehanteringen av maskiner kan enkelt göras av kunden i lösningen.
  • Via delad varukorg kan försäljningspersonalen på Beans In Cup tillsammans med kunder lägga ordrar enkelt där e-handelslösningen har ett eget orderläggningsflöde för personalen.

Lösningen är integrationsintensiv och består av ett lager av komplexa regler som har anpassats till Beans In Cup för att möjliggöra ett IT-stöd i deras tillväxtsresa. Framgångsreceptet har hela tiden varit en kombination av en bra produktägarroll, lyhördhet från verksamheten, långsiktighet, affärsfokus och långsiktighet. Från Commerz sida har en projektorganisation som med fokus på agila arbetssätt, bra resursplanering, god produktförståelse och dedikerade utvecklare varit nyckeln i att möta Beans In Cup krav.

Tekniker:

PHP/Phalcon, React, Docker, Azure AD, GraphQL, SiteDirect, Systemintegrationer

Fler Cases

Låt oss
höras eller ses
snart!

Patrik Almö

Patrik Almö

VD / Digital strateg 

Det Patrik inte kan om digitalisering och hur man ska tänka för att få ut maximalt av sina verksamhetssystem är inte värt att veta. Med lång erfarenhet och alltid nyfiken på allt nytt så är Patrik en stor tillgång i alla projekt.

Telefon: 0705-16 23 40

Epost: patrik@commerz.se

Jonathan Kajdman

Teknisk ninja och projektens kärnkraftverk

Inget är omöjligt för Jonathan! Det finns inga problem som inte går att lösa och få fram en
stabil app för. Allt om teknik och vad man bör använda i lösningen kan Jonathan.
I slutändan ramlar alltid en underhållsfri och framtidssäkrad lösning ut med rätt teknik.

Jonathan Kajdman

Telefon: 0704-867 441

Epost: jonathan.kajdman@commerz.se

Peter Thorin

Peter Thorin

Energisk & användarfokuserad lösningsguru

Vill du hitta rätt var din användare finns och hur man ska möta dem så är Peter rätt person. Hans förmåga att lösa saker och se många steg framåt gör att alla hans projekt blir framgångsrika. Hör av dig till Peter om du vill bolla något och berätta hur du tänker så kommer innovativa, smart och kloka lösningar tillbaka.

Telefon: 0735-00 55 11

Epost: peter.thorin@commerz.se

Patrik Almö

Patrik Almö

VD / Digital strateg 

Det Patrik inte kan om digitalisering och hur man ska tänka för att få ut maximalt av sina verksamhetssystem är inte värt att veta. Med lång erfarenhet och alltid nyfiken på allt nytt så är Patrik en stor tillgång i alla projekt.

Telefon: 0705-16 23 40

Epost: patrik@commerz.se

Jonathan Kajdman

Jonathan Kajdman

Teknisk ninja och projektens kärnkraftverk

Inget är omöjligt för Jonathan! Det finns inga problem som inte går att lösa och få fram en stabil app för. Allt om teknik och vad man bör använda i lösningen kan Jonathan. I slutändan ramlar alltid en underhållsfri och framtidssäkrad lösning ut med rätt teknik.

Telefon: 0704-867 441

Epost: jonathan.kajdman@commerz.se

Peter Thorin

Peter Thorin

Energisk & användarfokuserad lösningsguru

Vill du hitta rätt var din användare finns och hur man ska möta dem så är Peter rätt person. Hans förmåga att lösa saker och se många steg framåt gör att alla hans projekt blir framgångsrika. Hör av dig till Peter om du vill bolla något och berätta hur du tänker så kommer innovativa, smart och kloka lösningar tillbaka.

Telefon: 0735-00 55 11

Epost: peter.thorin@commerz.se