Digital Affärsplan
På en marknad där kunderna bokstavligen har dina konkurrenter i fickan, krävs det en ständig anpassning till nya digitala krav och beteenden. En Digital Affärsplan ( Förstudie & Kravspec )är då ett effektivt redskap som konkretiserar företagets digitala strategier och mål. Med din Digital Affärsplan, sparar du både tid och pengar genom att prioritera rätt från början. Du får ett verklighetsförankrat beslutsunderlag grundat på fakta och insikter, kliniskt befriat från önsketänkande. En viktig vägbeskrivning på det du vill uppnå!
VARFÖR BEHÖVS EN DIGITAL AFFÄRSPLAN?
En Digital affärsplan är ett strategidokument som redovisar hur företag kan använda digital teknik och digitala kanaler för att utveckla sin verksamhet och öka sin konkurrenskraft.
VAD INNEHÅLLER EN DIGITAL AFFÄRSPLAN
Verksamhets och nulägesbeskrivning
Hur arbetar företaget idag och hur använder man internet som stöd till verksamheten. (till exempel inom marknadsföring, försäljning, kundsupport, nykundsrekrytering, e-handel etc). Utmaningarna företaget har idag med kunder, försäljning, leverantörer och internt arbete.
Målformulering
Utifrån företagets befintliga affärsplan, marknads- och kundstrategi definierar vi mål för de verksamhetsdelar där vi starkast skapar konkurrensfördelar och effektivitetsförbättringar.
Framtida vinster
Nya potentiella förtjänster och fördelar med digital teknik. Effektivitets och kundnöjdhetsvinster.
Utmaningar och begränsningar
Tekniska utmaningar (Integration mot affärssystem, CRM etc.). Organisatoriska utmaningar.
Uppföljning och utvärdering
Tillgängliga metoder för uppföljning. (Genom företagets system eller via digitala kanaler)
Investering
Estimerade kostnader för genomförande av en digital strategi.
Resurser
Personella resurser och kompetenser som behövs för att genomföra en digital affärsplan.
Förslag Digital strategi
Genomgång och presentation av föreslagen digital strategi. Allt väl dokumenterat i ett beslutsunderlag.
